Tuesday, November 15, 2011

Toivepostaus: Tukholma

Multa pyydettiin postausta missä kerron millaista on asua Tukholmassa. En tiiä tuleeko tästä sellainen mitä halusitte, ja tää on vähän sellanen missä kerron sekä musta että Tukholmassa asumisesta ja tänne muuttamisesta tms. Toivottavasti tykkäätte

En tiiä miten alottaisin tän tai miten ylipäänsä tän teen mut alotan nyt vaikka omista kuvista, haha :DD


BLOOOOGIIIIII
Vasen kuva 2009 Kesä, asuin vielä silloin suomessa.. Moi olen järkyttävä pissis ollut joskus!! Oikeanpuoleinen kuva 2009 Talvi, oltiin just pari kuukautta tosta kuvasta muutettu Ruotsiin. Anteeks toi teksti tossa kuvassa, se on joku vanha muokkaus jota en saanu pois :D
Eli siis muutettiin 2009 oisko ollu marraskuussa tänne Ruotsiin, Tukholmaan. Meiän piti muuttaa jo vähän aikasemmin mut meiän asunto ei ollu valmis vielä silloin, sitä siis rakennettiin silloin vasta. Tykkäsin tosi paljon siitä asunnosta vaikka se oli pienempi ku tää meiän nykyinen.


9bd299beaba95fa7cdc2dcecf70ac25b
Kuva googlesta
Eli siis aloitin koulun Sverigefinska skolan i Stockholm, ja siellä meni kai aluksi ihan hyvin. Kunnes sitte siinä puolenvuoden jälkeen tuli kauheet riidat, esimerkiksi että jos mulla oli silloin vähänkin jotain leopardikuvoista vaatetta nii hirveet seläntakana puhumista :D Ja muutenkin, lopuksi sain tarpeeks ja kävin käsiks yhteen oppilaas, ei en kadu sitä!


Huhtikuuuuuu 105

Ruotsia piti heti aloittaa harjoittelemaan, olin sitä suomessa sen muutaman kuukauden vasta lukenut joten en osannut paljoakaan. Suomessa kun asuin halusin oppia ruotsia ja tykkäsin ruotsin tunneista, mutta täällä ruotsissa siitä on tullut sellainen että se on PAKKO osata ja sitä pakko opetetaan ja kiinostus meni siinä!!

BLOOOOGIIIIII1
Kuva1. 2009-2010 Talvi. Kuva2. 2010 Kesä. Kuva3. 2010-2011 Talvi.

Östafrika 2 3728
Kesällä 2010 vaihdoin koulua, eli tähän mun nykyiseen kouluun Sverigefinska skolan i Botkyrka (kuva googlesta)
Tässä mun nykyisessä koulussa on jos en väärin laskenut 5 luokkaa + päiväkoti. Eli tosi pieni koulu! Ja jos ihan suoraan sanotaan ihan sairaan surkee koulu myös! Ihan kaikella tavalla, viime vuonna ei katottu ollenkaan esim että mitä mä voin tehdä tunneilla joilla puhutaan ruotsia ja en voi seurata opetusta. Yks opettaja käski mun painua helvettiin ku yritin kysyä apua ja se ei ymmärtänyt mua. Yks opettaja ei ollut puoleenvuoteen koulussa koska no joo riehuttiin vähän luokkalaisten kanssa ja oltiin muutenki ihania tätä opettajaa kohtaan, epäpäteviä opettajia omastamielestäni jne. Nyt kyllä kesän jälkeen sinne on tullut paljon uutta henkilökuntaa ja omasta mielestäni mulle on katottu hyvin tehtävät sun muut, toistaiseksi oon ihan tyytväinen nyt tähän kouluun.

Toukokuu 991

DSC01471

Kun asuin suomessa ajattelin että 15 min kävely matka on kauheen pitkä, mutta ihan oikeesti se on vaikka kuinka lyhyt!! Mulla menee tunti kouluun, joudun ensin kävelemään juna asemalle, ja vaihtaa toiseen junaan ja sen jälkeen kävellä 10 min koululle. Eli siis 2 junaa + kävelymatkat, se vie multa 1h 10 min koulumatkaan!!

Toukokuu 645

Oon nyt 2 vuotta opetellut ruotsia, arvatkaa osaanko? -en osaa!! Inhoan ruotsin kieltä, inhoon sen opettelemista inhoon tätä koko maata ARGH! Ymmärrän kun aika paljon puhetta jos haluan, mutta puhua en osaa juurilainkaan.

Heinäkuu 492
Heinäkuu 488

Elokuu 721
NK



Tukholma on ihana kaupunki jos käy lomalla, varsinkin kesällä!!& Joulun alla tietenkin! Mutta en tykkää asua täällä, en oo missään vaiheessa oikeen tykänny. Yhdessä vaiheessa kyllä tuntu siltä että onhan tää ihan kiva ja tuskin muutan täältä pois. Muta suurimmaks osaks oon sotinu äitin kanssa siitä kuin haluun muuttaa takasin suomeen.

Syyskuu 146


DSC01479

Vanha kaupunki on kans yks niin ihana paikka kesällä!! Olin siellä paljon viettämässä aikaa tänä kesänä/syksynä.


Eli siis, kun muutettiin ruotsiin olin ihan järkyttävä pissis, hetikun muutettiin mun meikinkäyttö väheni huomattavasti, kuvissa silti pidin himmeit lissumeikkejä, tiiä sitten miksi. Juuri silloinkun muutettiin tuntu tosi siistiltä että wow me muutettiin toiseen maahan, mutta se tunne loppu nopeesti!! Kauhee ikävä kavereita, osaa nään nytkin kerran vuodessa toisia harvemmin, ja se on mun mielestä oikeest jotain niin kauheeta!! 

Aloitin ensin kaupungin suomenkielisessä koulussa, koulu oli hyvä, opettajat mukavia, oppilaat kamalia suurimmaksi osaksi! Pelkästä sanan " vittu " sanomisesta sai koko koulun puhumaan susta paskaa :DD

Unohin tossa mainita, muutettiin 2010-2011 uuden vuoden jälkee, tänne missä nyt asutaan, vähän isompi asunto, mutta en tykkää tästä asunnosta monistakin syistä. Esim, tänne ammuttiin yksi suomalainen nainen joka sitten kuoli. 

Tästä postauksesta tais tulla aika pitkä, en usko et kovinkaan moni jaksaa tätä lukea alusta loppuun, mutta te jotka jaksoitte, toivottavasti tykkäsitte :))

xoxo Julia

10 comments:

  1. millon alat vaalentaa hiuksia sopii sulle paljon paremmin kun noi tummat ? (:

    ReplyDelete
  2. Jaksoin lukea loppuun ja tykkäsin! :)

    ReplyDelete
  3. jaksoin lukeee ja tää oli kiva :D
    siis mä tässä kelasin että ollaaks me oikeesti tunnettu 09 vuodesta. tai siis sillai tiedetty toisemme ku mä muistan noi sun ekat kuvat gallerias ja pyysin sult omistuksii ja jtn :D !!

    ReplyDelete
  4. "Unohin tossa mainita, muutettiin 2011 uuden vuoden jälkee" eihä 2011 uusvuos oo ees ollu viel :D

    ReplyDelete
  5. Anonyymi: Tarkotus oi snyt viikonloppuna jos uskallan :D

    Rebekka: Ihme :D & kiitos ♥

    jonna: Haha kiitos :)) & mitä oikeesti ollaanks tunnettu/tiedetty toisemme niin kauan? ô.o

    Anonyymi: Ei mut tarkotin niinku 2010-2011 uutta vuotta :D sori korjasin sen :)

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. ihan varmana , koska muistan noi sun kuvat ! ::D:D sitte vielä pyytelin sult omistuksii heheh :O

    ReplyDelete
  8. että oot kaunis blondilla hiuksilla! värjää ehdottomasti takaisin! :))

    ReplyDelete
  9. saanks kysyy et miks muutitte ruotsiin ? :)

    ReplyDelete
  10. AnonymousJuly 15, 2012

    Nyt kun olet riparinkin käynyt, niin eikö vieläkään kaduta että oot käynyt kiinni toiseen oppilaaseen? Kiva blogi sulla.

    ReplyDelete